Wednesday, December 17, 2014

Ismael n School Homework


Walaupon Ismael gi skolah, dia takde school homework yang spesifik nak kena buat. Ada le sekali masa cuti skolah seminggu aritu cikgu dia bagi homework tapi itu pon macam tak ditekankan. Teacher dia cuma mintak depa berlatih Phonics guna iPad (aps untuk Phonics tu ada rekod untuk teacher observe) n baca buku setiap hari. Itu pon bukan wajib. Walau pon tak wajib buat tapi ada la jugak rasa stress untuk aku bila teacher dia bagi report kemajuan dia. 

Ismael berlatih tulis nama. Nama dia dah boleh dah. Kena latih dia tulis nama dia sekali dengan nama papa pulak

Alhamdulillah, bab nombor-nombor Ismael nampak cepat pick up. Dia dah boleh tulis nombor satu sampai sepuluh dengan bantuan teacher ajar dia kat school je. 
Aku try sedaya yang mampu untuk observe Ismael buat homework dia. Dah letih buat kerja sebagus manalah sangat yang aku mampu. Bila dah letih-letih mudah tak sabar. Bila letih sangat aku cuba elakkan observe dia belajar phonics. Kang takut dia kena marah. Kadang-kadang kesian jugak kat Ismael sebab dia kecik lagi tapi dah nak kena buat kerja skolah. Aku dulu masa baya dia kerjanya hanya makan, minum n main je. 

Selalu bila dia nak gi skolah aku pesan suruh concentrate masa teacher ajar phonics. Takpelah Ismael....harapnya buat masa ni anak mama boleh pandai sendiri lebih banyak tanpa mama n papa perlu observe. Kesian nak pressure dia n malas jugak nak tambah pressure kat diri sendiri. 

Semoga Allah terangkan hati Ismael n Ielyas dalam menimba ilmu dunia dan akhirat. Amin.

No comments: