Sunday, December 7, 2014

Kenduri Idan dan Anis


Pagi semalam aku ternanti-nanti koleksi gambar masa kenduri mak dan abah sambut menantu. Tapi oleh sebab masa aku tengok ipad tu baru dalam kol 2 petang kat Malaysia aku rasa adik-beradik aku semua mesti tengah sibuk dengan majlis. Tak lama lepas tu berdesup-desap foto masuk ke FB messenger aku. Adik Safuan, abah, mak n Alang hantar untuk tatapan kami yang jauh di negeri orang. Alhamdulillah, kata mak semua berjalan lancar dan cuaca elok sepanjang hari majlis berlangsung. Mak kata dia risau jugak takut hujan sebab beberapa hari sebelumnya hujan memanjang. Maklumlah, Taiping (dekat ngan Bukit Larut) kan bandar yang paling banyak menerima hujan di Malaysia. Mak kata 2 hari berturut-turut sebelum majlis mak buat solat hajat supaya Allah kurniakan cuaca yang baik untuk majlis. Alhamdulillah, Allah makbulkan doa mak.

Gambar-gambar kat bawah adalah antara yang dihantar kat aku.

Ini first time mak ngan abah buat kenduri kawin kat dewan. Sebelum ni semua buat kat umah. 
Mak sibuk sambut tetamu. Abah tengah lega jap jadi posing dulu.

Pengantin laki sponsor jamu tetamu kambing golek tiga ekor dan jugak ayam golek madu. Semua yang digolek habis clear.

Tetamu sabar menanti giliran nak merasa kambing golek 

Ketibaan raja sehari dengan kereta pandu sendiri rasanya. 

Lima orang budak kat depan pengantin tu smuanya anak sedara aku yang telah ditugaskan mengringi pengantin ke meja makan pengantin 



Guest book and photo corner

Ini maksu aku, adik bongsu abah yang muda setahun dari aku. Dialah mastermind yang sediakan guest book and photo corner ni. Ini baru hasil persiapan last minute je sebab kedai yang sepatutnya bertanggungjawab buat corner ni tak buat seperti yang telah dijanjikan. Kalau cakap awal-awal mesti maksu aku boleh buat yang lagi tip top. 

Apa lah yang disembangkan. Dari kiri: Safuan (adik bongsu aku), Sham (adik ipar aku) dan Abang Long (abang ipar aku). 

Sedara-mara sebelah abah

Abah dan adik aku (Imah) bersama sedara sebelah mak

Inilah part yang kami biasanya miss masa hari kenduri kawin, bergambar beramai-ramai dengan pengantin. But this time they made it! 

Gambar ni buat hati aku cukup sayu

Ini yang semangat nak siap PhD cepat-cepat sebab kami ada satu je lagi peluang kenduri kawin, untuk adik bongsu aku. Chaiyok!!!

No comments: