Friday, December 12, 2014

Asda Click n Collect

Pagi tadi lepas hantar anak-anak ke school kami ke Asda untuk beli barang dapur dan jugak nak collect ada satu barang yang kami beli online beberapa hari lepas. FYI, Asda ni satu supermarket macam Giant yang sangat popular kat UK sebab barang-barang yang dijual kat Asda banyak yang murah-murah berbanding supermarket lain yang ada kat sini. Asda ni sebenarnya jenama supermarket US tapi di US tak panggil Asda, panggil Walmart. 

Oleh kerana kami nak gi beli barang dapur skali sepatutnya kami trus je collect barang kat kaunter dalam Asda. Tapi tetiba hasben saja nak test collect barang kat drive thru sebab kami tak pernah cuba walau pon kami dah dok sini lebih 2 tahun. 

Inilah Asda drive through station. Barang hanya boleh collect di sini selepas kita dah beli barang secara online.

Ok, buka tingkap

Key in order number. Itu hasben aku tengah cek kat email order number.

Lepas dah selesai key in order number pandu ke depan sikit dan tunggu barang

Sementara tunggu barang dihantar bolehlah bergembira tonton iklan kat tv di sebelah.

Masa ni kami dah dapat barang. Aku segan nak mintak permission kat mat salleh tukang hantar tu untuk ambik gambar dia. Lelaki yang pakai baju kaler yellow green tu le yang hantar barang. Tu dia dah nak masuk semula ke dalam Asda. Penghantarnya very friendly n before boleh kita ambik barang tu dia mintak address verification untuk pastikan barang tu memang kita yang punya.

Inilah barangnya. Barang apa? Insha Allah kalau sempat aku citer dalam post akan datang.

Kalau kita tak puas hati dengan barang yang kita beli tu, kita boleh return n refund 

So, itulah pengalaman first time kami click n collect at drive thru. Rupanya memang sangat convenient dan sangat sesuai untuk orang yang tak suka masuk supermarket dan tak perlu berdiri beratur nak bayar kat kaunter masa orang tengah ramai. Maybe next time kalau ada keperluan boleh gunakan perkhidmatan ni lagi. 

Lepas dah dapat barang kami pon cari parking n masuk Asda beli barang dapur pulak. Kalau mamat yang kerja delivery tu tau kami nak masuk Asda ntah-ntah dia akan bengang ngan kami. Huhuhu.....sori la Mr....kami nak try je.

Dengan ini lengkaplah sudah semua jenis shopping yang boleh dibuat dengan Asda. Kami dah cuba
  1. Shopping macam biasa. Pilih barang sendiri kat supermarket dan bayar kat cashier.
  2. Shopping online dan request home delivery.
  3. Shopping online n collect at drive thru (aku andaikan konsep ni sama je dengan collect kat kaunter dalam Asda but drive thru obviously much more convenient)  

No comments: