Sunday, December 28, 2014

Kenali Berries

Ini adalah post untuk menghilangkan mengantuk aku. So, jangan pelik kenapa aku rajin sangat nak buat post ni. Jom kita kenal jenis-jenis berries yang ada jual kat supermarket di sini. Oh ya, berries yang aku senaraikan kat sini adalah berries yang namanya ada perkataan "berry" saja. Yang takde nama "berry" pada namanya aku tak kategorikan sebagai berries.  

Maybe smua jenis berries kat bawah ni ada jual kat supermarket di area KL atau Selangor. Tapi kat Kuantan aku hanya pernah jumpa beberapa jenis je daripada yang tersenarai kat bawah ni. Seingat aku selama dok sini aku pernah rasa semua yang ada kat bawah ni kecuali satu.

Sapa yang tak kenal strawberry. Buah strawberry paling sedap dan manis yang aku pernah rasa adalah yang masa kami petik dari Goachers Farm kat sini. Lebih sedap bila baru petik tu terus makan. 

Blueberry. Sekali pandang macam warna hitam. Tapi bila pandang-pandang nampak warna hitam kebiruan. Tu sebab nama dia blueberry. Yang ini antara berry yang aku suka sebab rasa dia manis n takde bijik. 

Ini blackberry. Buah dia kalau putik baru kaler hijau. Lepas kaler hijau akan bertukar plak kepada kaler merah. Finally dia akan tukar kaler hitam. Bila kaler hitam menandakan buahnya dah masak. Bila buah ni masak cukup ranum rasanya sangatlah manis. Pokok blackberry ni ada tumbuh kat belakang umah kami. Pokok blackberry sbenarnya banyak tumbuh meliar kat sini. Jadi boleh petik n makan free. Cuma bila nak petik kena hati-hati sebab pokok dia banyak duri. Walaupon dia berbijik-bijik halus aku tetap suka sebab rasa dia yang manis n yummy membuatkan aku lupa pada bijik-bijik dia.

Ini plak raspberry. Bila beli kat supermarket memang rupa buah dia ada lubang macam dalam gambar tu. Antara semua berries yang tersenarai kat sini berry ni tekstur dia yang paling lembik dan ini jugaklah berry yang paling aku tak gemar walaupon rupa dia sangat mengancam dengan warna merah menyala-nyala. Kenana aku tak suka? Sebab rasa dia masam n berbijik-bijik halus. Tak tau le plak kalau memang ada yang manis tapi semedang bila aku beli tak pernah manis. 

Ini goosberry. Yang ni lah satu-satunya berry seingat aku tak pernah aku makan. Lain kali nak kena beli try rasa.  

Ini cape gooseberry. Buah dia tumbuh memang duduk dalam kelongsong macam dalam gambar tu. Rasa dia pada aku biasa-biasa saja. 

Semua berries kat atas kalau nak tengok pokok dia berbuah kat UK ni hanya pada musim panas. Jadi tak payahlah berangan nak gi picking apa jugak berries kat atas masa musim lain selain dari summer.

Mixed berries sangat sedap dimakan bersama cereal. Itu saja cerita berries. Sekian, terima kasih sebab sudi baca. Ooppsss....ada lagi kena baca nota kaki daa....


Nota kaki:
Buah atau sayur apa pon kalau makan sebaik saja dipetik biasanya lebih sedap dengan syarat buah/sayur tu memang dah sampai masa untuk dipetik. Aku agak sebab sel-sel pada buah/sayur tu masih aktif masa baru petik tu yang membuatkan rasanya pada keadaan sedap optimum.

No comments: