Saturday, February 21, 2015

Silver Plated Tableware @ Queen Anne

Dah lama dah aku teringin nak ke Queen Anne factory shop di Birmingham. Tapi tu la....nak pergi tu kedainya hanya bukak masa weekdays je. Oleh kerana tengah cuti skolah, Khamis baru ni kami ambik kesempatan ke sana. Sampai sana memang betullah seperti yang aku pernah tengok dalam gambar kawan aku ke sana beberapa tahun dulu. Kedainya tu memang nampak biasa je. Macam kedai kat kampung-kampung. Masa kami gi tu siap berselerak kotak sana-sini. Maybe sebab ada yang memunggah nak tengok barang dalam kotak. 




Kalau ikutkan apa yang dijual di kilang tu katanya yang 2nd quality, ada defect sikit. Biasalah... barang nak export mesti nak hantar yang nampak perfect. Bahagian yang defect tu sikit sangat, biasanya tak nampak pon kalau tak belek. 

Dah sampai sana biasalah mak-mak kan..... rambang mata tak tau nak pilih yang mana sebab rasa itu ini nak beli. Oleh kerana dah terasa memang takkan datang lagi ke situ sebab jaraknya yang aku kira jauh dari Sheffield (140 km) dan belum tentu ada masa lagi nak ke sana jadi aku belilah yang mana rasa nak pakai. Aku belikan sekali untuk kakak aku. Dah beli-beli tu orang kedai tu bagi aku pilih dua dulang medium or small size for free! Yang bahagian kakak aku dia bagi dua bekas tisu free. Best....best....


Antara tableware yang aku beli untuk aku n kakak aku






Kalau sesapa nak ke sana jika pakai Garmin dengan poskod WS107PD yang diberi dalam official website Queen Anne akan bawa kita ke satu jalan tak jauh dari kilang tu. Tanya je sesapa kat situ kat mana kilang Queen Anne tu. Kalau orang yang ditanya tak tau kilang tu cer try sebut nama jalan, Holyhead Road. Orang yang kami tanya tu empat-empat orang tak tau kat mana Queen Anne tapi bila sebut nama jalannya tahu pulak depa siap boleh describe arahnya precisely. 

Actually kalau kita beli betul-betul banyak boleh dapat harga special. Contohnya kalau nak beli casserole 10 bekas yang harga setiap satu £11, dia boleh bagi satu dengan harga £10. Pastu dah beli total tu banyak cuba la tanya free gift plak. So, jangan lupa request harga special kalau beli banyak ye. Aku beli tak banyak jadi takde le harga special. Jangan tak tau, tuan kedai tu kata ada orang Malaysia datang situ beli sampai ribu pound! Meniaga kot....Oh, ye jangan lupa jugak bawak duit cash kalau ke sana sebab cash transaction saja diterima.


Yang bawah ni aku tak beli tapi saja je nak tunjuk bagi terliur. Hahaha.....







Beli jangan tak beli. Made in England dan harga kat Malaysia sangatlah mahal okey.....Rata-rata yang aku tengok jual di Malaysia jual harga sekali ganda atau lebih dari harga yang boleh dibeli kat factory shop di sini.  

Kami ke Birmingham hari tu hanya semata-mata ke Queen Anne, gi lunch dan pastu solat di satu masjid besar di sana. Pastu trus balik Sheffield. Walau pergi satu tempat je aritu, rasa best tu tak terungkap. Hehehe.... 

3 comments:

Anonymous said...

Salam.. Nk tnya ad jual queen anne pnya kotak tk? Sbb nk isi tray queen anne. Haritu dah terbuang. Kalau ad boleh tlong email dkt sy sara_fdzl@yahoo.com

Naflyna said...

Wslm. Maaf, tak juallah kotak tu sbb sy punya dah siap packing utk hantar ke malaysia :)

Anonymous said...

Yeke.. Tkpe la wak. Tqq.