Wednesday, February 11, 2015

Resepi Terung Balado

Aku ada beli sebijik terung. Maybe korang terfikir, ala.....sebijik je ke? Terung kat sini rupa dan saiznya bukan macam terung yang biasa jual kat Malaysia tu. Terung yang jual kat sini rupanya macam terung yang jual kat Cameron Highland tu. Besar...sebab tu aku beli sebijik je. Dan orang sini tak panggil dia brinjal tapi aubergine. Allahuakbar, terkeluar tajuk lagi karangan aku. Patut citer pasal resepi terung balado. Ni dah citer hal ehwal terung plak dah. Sorry.....


Asalnya terung nan sebijik yang aku beli tu aku ingat nak buat sambal terung. Tetiba teringat plak sambal terung yang kami makan di satu restoren Indonesia masa gi Turki dulu. Sedap sangat. Aku pon try google cari resepinya. Rupanya sambal terung indonesia yang kami makan tu dipanggil 'terong balado', satu masakan tradisi yang popular di indonesia. 
  
Aku google sana-sini dan aku improvise resepi-resepi yang ada supaya kena dengan selera aku. Saja aku nak share kat sini supaya resepinya tak hilang selain korang pon boleh cuba. Hasben aku kata sedap sampai teringat kenangan kami makan di restoren Wong Solo di Malaysia. 


Bahan-bahan ( 1-2 orang makan)
  • 1-2 Terung panjang (potong dan goreng sehingga warna keperangan dan lembik skit)
  • 1 sudu besar cili kisar/cili boh
  • 2-4 helai daun salam (omputih panggil bay leaves, aku pakai yang jenis kering je)
  • 2-3 helai daun limau purut
  • 1 biji limau kasturi/suku biji limau nipis
  • 1 sudu besar udang kering kisar
  • 2 keping asam keping
  • Garam dan gula secukup rasa


Bahan-bahan kena blend/tumbuk:
  • 1/2 biji bawang merah saiz besar / 4 ulas bawang merah 
  • 2 ulas bawang putih
  • 2 biji cili merah besar
  • 1 biji  buah tomato
  • Sedikit belacan bakar (tak bakar pon takpe)

Cara-cara 
  1. Tumis bahan blend/tumbuk dan cili kisar/cili boh sampai naik minyak. 
  2. Masukkan asam keping dan udang kering kisar.
  3. Masukkan daun salam dan daun limau purut (koyak-koyakkan atau hiriskan dulu). 
  4. Masukkan garam dan gula secukup rasa.
  5. Masukkan terung dan kacau hingga sekata sekejap saja. Angkat dan masukan dalam bekas hidangan.
  6. Perahkan limau kasturi di atas terung.

1 comment:

Wak Lat said...

Salam. Hee nampak sedap terung balado.