Sunday, November 30, 2014

Black Friday


Tahun pertama dok UK aku tak pernah tau atau dengar pasal Black Friday. Tahun kedua aku ada dengar tapi aku tak ambik kisah. Apa tu Black Friday? Ia adalah hari Jumaat selepas hari Thanksgiving iaitu hari Jumaat minggu keempat bulan November. Ada le sejarahnya kenapa dipanggil Black Friday tapi pada zaman skang ni Black Friday adalah hari yang disebut sebagai hari di mana banyak retailers buat sale sakan. Fenomena Black Friday bermula dan lebih popular di US. Hari tersebut dianggap hari terbaik untuk shopping hadiah krismas sebab banyak barang dijual dengan harga lebih rendah daripada biasa. Bagi yang tak bershopping untuk krismas, apa lagi....tumpang shopping hadiah untuk diri sendiri le. Di UK, Black Friday baru saja popular dalam beberapa tahun kebelakangan ni. 

Tahun ketiga dok UK oleh sebab mungkin ini adalah last Black Friday aku di sini sebelum balik for good (dalam hati berangan nak balik on time. Huhuhu....) aku pon sibuk le jugak nak ambik pengalaman merasai hari Jumaat yang hitam tu. Kat sini hanya Amazon saja yang mula buat Black Friday sale awal secara besar-besaran. Black Friday deal di Amazon mula hari Isnin sebelum Hari Jumaat yang dinanti-nanti berpuluh juta penduduk UK. Currys (banyak jual barang elektrik dan barangan komputer) mula sehari lebih awal. Yang lain-lain macam Argos, eBay, Debenhams, John Lewis, Mothercare, Asda, Tesco, Boots, mula hari Jumaat. Oleh kerana beli online lebih convenient, aku mengadap komputer je la. So, hari Jumaat tadi memang ralit la aku dok klik mouse sana sini. Tengok sana sini kot-kot ada barang dalam wishlist aku ada yang murah. Serius....banyak betul barang murah. Masa Boxing Day pon blom tentu boleh dapat harga semurah yang di offer. Ooopsss....tapi kalau korang tak aim benda-benda yang di offer maybe korang rasa takde la murah mana. In my opinion, kena tau harga asal dan harga paling murah pernah offer dalam market di sini dan berapa harga barang tu kat Malaysia baru boleh appreciate harga yang di offer masa Black Friday. 




Dahsyat tak dahsyat Black Friday tahun ni Amazon UK mencatat rekod hari paling sibuk bila lebih 5.5 juta barangan terjual dengan 64 barang terjual bagi setiap saat. Giler kaya Amazon! Oh, for FYI, Amazon ni adalah online retailer yang hanya jual barang secara online. Macam-macam ada jual kat Amazon: barang dapur, buku, segala macam gajet, aksesori, baju, toys dan banyak lagilah sampai tak tersenarai kat sini. Orang UK sangatlah ramai suka beli barang sama ada dari Amazon atau eBay. Kat beberapa supermarket Tesco plak orang bergaduh bertumbuk sebab berebut barang nak beli tv, xbox dan game CDs. Website Argos, Currys dan Tesco jem, siap kena queue untuk masuk website. 



Tu dia kena queue nak masuk website 

Tu dia suasana pekerja tengah packing barang di Amazon centre sempena Black Friday baru-baru ni. Gambar dari BBC News

Dan untuk memenuhkan tick pada wishlist aku, aku end up dengan beberapa parcel sampai ke umah yang semuanya dari Amazon kecuali satu John Lewis. Berapa banyak kotak jangan tanya. Huhuhu.....mana ada banyak, kan aku sebut beberapa je tadi. Ada jugak deal yang aku terlepas. Elok klik nak bayar barang dah out of stock. Tu la...pikir lama-lama lagi. Mujur jugak terlepas. Hahaha.....Kalau tak nanti boxing day cuci mata je la.

Antara parcel yang dah sampai. Kotak je nampak besar. Barang kat dalam kecik je.

Ini salah satu benda dalam parcel kat atas tadi. Tapi sebenarnya bukan termasuk dalam Black Friday deals. Cuma terperasan harga dia murah berbanding biasa. Dah lama berangan akhirnya dapat jugak. Boleh le masak ala-ala Nigella pasni. Ye ke???? Kat Malaysia periuk cast iron ni mahal beb....  Ini kira aku beli cap yang tak mahal sangat. Kalau cap mahal macam Le Cruset tu kat Malaysia seribu RM sebijik!

Ini pembelian mengada-ngada. Huhuhu.....Serius lawa, bagi aku la. Dalam gambar ni tak nampak lawa sangat kaler dia sebab gambar bawah cahaya lampu kuning. Warna sebenar adalah duck egg blue. 

Barang-barang lain yang aku beli barang biasa-biasa je. Tak menarik pon nak share. Tak boleh share jugak sebab takut nanti korang terpengaruh. Hahaha.....

No comments: