Saturday, June 14, 2014

Mak dan Abah Melawat Kami di UK

Lepas setahun kami sekeluarga dok UK aku mula teringin sangat jumpa mak ngan abah tersayang. Tapi aku taklah meletakkan harapan yang tinggi yang depa akan bersetuju nak datang UK sebab maklumlah jauh, lebih jauh daripada perjalanan untuk pergi haji. Dan depa jugak tak pulak terasa mampu nak datang UK bila depa pikir harga tiket kapal terbang + kos belanja. Tapi lepas aku bagitau harga tiket kapal terbang untuk selected date taklah mahal sangat, mak dan abah mula seronok dan setuju (terutamanya mak) untuk mai sini. Mak cepat2 suruh aku tengok tarikh yang sesuai dan beli flight ticket. Mak kata lepas beli tiket nanti dia akan masukkan duit tiket ke akaun aku. Tapi sebab aku fikir aku nak seronokkan depa aku sponsor sume harga tiket. Actually lepas tu kakak aku pon tolong sponsor sebahagian dan sorang adik aku pon tolong sponsor jugak dengan bagi aku sekeping duit dinar emas :). Adik pompuan aku dan hasben dia plak tolong sponsor kelengkapan macam baju sejuk, beg tangan baru untuk mak ngan abah nak mai sini. Pastu adik-beradik aku smua kecuali sorang tolong hantar depa ke KLIA. Abang ipar aku yg sibuk kerja pon bersusah payah datang dengan kakak aku (kakak aku fly dr Kelantan ke KLIA) semata-mata nak ucapkan selamat jalan pada mak dan abah. Lebih mengharukan abang ipar aku bagi duit belanja yang aku kira cukup utk untuk mak ngan abah beli macam2 selama berada di UK. Adik bongsu aku, Safuan, tolong print segala e-tiket dan macam-macam lagi, siap dia tolong buat panduan elok-elok dan print apa nak kena buat lepas turun dari flight untuk masuk ke UK untuk memudahkan abah ngan mak.

Seminggu sebelum mak ngan abah bertolak, hari-hari aku tepon mak ngan abah. Betapa seronoknya aku rasa sebab rindu yang amat sangat dekat mak ngan abah. Aku n hasben sibuk tengok FlightRadar24.com (live flight tracker) selepas kapal terbang yang depa naik dari KLIA ke Doha berlepas pukul 8.50 malam pada 6 Mei 2014 waktu Malaysia. Bila tahu depa dah transit di Doha aku cuba tepon depa tapi tak dapat. Aku mula gabra. Lebih kurang sejam lepas tu baru dapat call dan lega sangat bila abah bagitau semuanya selamat.  Lepas solat subuh pagi 7 Mei 2014 waktu UK aku ngan hasben cepat-cepat ke Manchester Airport untuk sambut depa. Masa tunggu di airport perasaan aku bercampur-baur, happy, debar dan risau. Happy sebab akan dapat jumpa mak ngan abah, debar bila abah ngan mak masih tak kelihatan keluar dari balai ketibaan dan risau takut jadi apa-apa atau takut depa jadi tak sihat lepas perjalanan jauh atau sebab tak tahan dengan cuaca sejuk di UK.

Mak dan abah selamat sampai di Manchester Airport

Detik-detik masa abah dan mak baru keluar dari balai ketibaan. Masa ni aku sronok sangat sebab dapat jumpa depa selepas lebih setahun setengah tak jumpa. Tapi aku jugak rasa sebak bila aku tengok mak keletihan yang amat sangat sampai macam nak pengsan. Aku tengah pegang mak takut dia tetiba pengsan.

Inilah mak aku yang sangat aku sayang. Jelas muka mak nampak sangat letihnya tapi mak masih mampu tersenyum.

Alhamdulillah, mak ngan abah akhirnya selamat menjejakkan kaki di UK selepas hampir 24 jam perjalanan termasuk bertolak dr rumah adik ke KLIA, transit di Doha dan perjalanan naik kereta dr Manchester ke Sheffield. Masa depa sampai, mak nampak keletihan yang amat sangat, nampak macam nak pengsan. Abah kata mungkin sebab mak nampak macam nak pengsan, pegawai imigresen tak banyak soal dah dan cop passport depa cepat2.

Ya Allah, syukur sangat di atas nikmat Mu menemukan aku dengan kedua orang tua ku. Terlerai sekejap rindu setelah lebih setahun setengah tak jumpa mak ngan abah.

Terima kasih kepada semua adik-beradik aku atas sokongan untuk merealisasikan impian mak ngan abah datang UK dan jugak iringan doa semua untuk keselamatan dan kesihatan mak ngan abah. Luv u all.


Nota kaki: Rabu minggu lepas  mak ngan abah dah balik ke Malaysia. Khamis aku dah mula balik rutin harian n kerja di universiti macam biasa tapi sampai hari Jumaat aku masih x boleh concentrate study sbb sedih depa dah balik. Hari isnin berikutnya aku dah semangat balik. Semangat nak habiskan PhD cepat2 n nak balik cepat2.  

2 comments:

Unknown said...

Muka mak dan ayah kau sma jer dari dulu sampai skrg. Kiranya sebulan lah kan diorg kat UK. Mesti diorang gembira. Good luck Lyn. Miss u too.

Naflyna said...

Kira awet muda la mak ngan ayah aku. Hehehe....Haah, dekat sebulan depa kat sini. Nampaknya memang syok sakan parents aku sbb depa shopping sakan sbb mari sini 2 beg. Balik M'sia dengan 2 beg + 1 kotak besar, blom masuk beg2 naik atas cabin. Huhuhu.....

Miss u too Zana. Tumpang hepi bila tau ko dah nak hampir siap PhD :)