Friday, April 19, 2013

Abbeydale Miniature Railway


Di UK ni ada banyak tempat menarik yang berasaskan keretapi. Kalau prasan sebelum ni kami dah gi beberapa tempat yang berkaitan ngan train: National Railway Museum (York), Llanberis Lake Railway (Wales) and Great Orme Tramway (Wales). Apsal suka sangat gi tempat yang berkaitan ngan train? Kami suka entertain anak-anak yang sangat suka dengan train smenjak depa tengok kartun Chuggington n Thomas & Friends. Lagi pon kami pergi train-based attractions yang setiap satunya berbeza nature tarikannya.

Kali ni kami ke Abbeydal Miniature Railway, naik mini trains pelbagai jenis. Tempat ni diuruskan oleh Sheffield Model Engineering Society, a local non profit making society. Hasil jualan tiket for the train rides is reinvested for the train site. Train rides hanya bukak pada hari-hari tertentu saja. So, kalau nak gi kena tengok website dulu untuk pastikan bukak ke tak. Terletak hanya 10 km perjalanan dari rumah kami, dalam Sheffield ni je. Mini train yang ada terdiri daripada beberapa jenis. Ada steam train, train pakai petrol, pakai gas, dengan pelbagai warna dan rekabentuk.

Anak-anak kami especially Ismael enjoyed the rides to the maximum! :D

Waiting for our turn for a steam train ride

Steam train ni pakai air dan arang untuk generate steam

Papa Ismael kalut cari tiket train. Tambang train 1 pound per ride untuk 1 tahun dan ke atas.

Ok, konduktor tiket nak cek tiket

Ini rupa train ticket yang di print atas kertas kadbod keras. Ticket puncher dia sweet sangat sebab hasilkan lubang bentuk epal.










No comments: