Tuesday, December 25, 2012

Jacket Potato

Setiap kali gi carboot mesti nampak ada gerai caravan mat salleh jual jacket potato dan bau cheese dan butternya semerbak sungguh sampai buat kami rasa lapar. Tapi oleh kerana diragui kehalalannya maka kami memang takkan beli le walaupun yang dijual hanyalah jacket potato semata-mata.

Selepas dah teringin sangat nak makan jacket potato versi masak dari oven dan rumah kami ada kemudahan oven jadi aku pon telah bertungkus lumus cuba buat jacket potato for our breakfast di suatu hari di hujung minggu. Sbenarnya senang je nak buat cuma kena tunggu lama skit utk proses membakar potato siap. So, kat bawah ni aku kongsikan resepi jacket potato.

Oopss...Ismael dah tak sabar nak makan dah
Bahan-bahan:
Russet/baked potato
Minyak zaitun
Butter
Garam
Mozarella cheese
Origano/Italian herbs

Cara membuat:
  1. Basuh potato bersih-bersih, tak perlu buang kulit. Then, lap kering kulit potato dengan kertas tisu.
  2. Sapukan setiap potato dengan minyak zaitun dan garam. Sapuan minyak zaitun dan garam akan membuatkan kulit potato rasa crunchy bila dimakan.
  3. Pastu bakar dalam oven selama sejam dengan suhu 200 degree.
  4. Lepas keluarkan dari oven potong bahagian atas potato kepada 4 belahan (bukan potong terus tau) supaya boleh disumbat bahan ke dalamnya.
  5. Sapu butter dan tabur mozarella cheese di celahan potato. Pastu tabur sedikit origano/italian herbs.
  6. Akhir skali masukkan balik dalam oven untuk lebih kurang 7-10 minit.
Makan masa panas-panas lagi best tau. Selamat mencuba bagi yang nak mencuba. Bagi yang tak nak mencuba atau malas nak mencuba sila jangan baca post ni. Ooopss...dah abis baca ye...Sori....Gulp!

1 comment:

fizz said...

hahahhaha klakar ayat last tuh, terer la kak lyn msk lepas nih