Tuesday, July 7, 2015

Iftar Di Teratak Kami

Tahun pertama kami di UK, masyarakat melayu di qariah kami (aku lebih suka sebut kampung kami) mengadakan acara berbuka puasa pada setiap hari Sabtu dan Ahad sepanjang Ramadhan yang mana setiap famili akan menjadi tuan rumah. Masa tu kami ada 9 famili je jadi pembahagian giliran tu kira mudah sangat. Tahun kedua bilangan keluarga telah bertambah kepada lebih 15 keluarga yang tidak memungkinkan kami untuk mengadakan majlis berbuka beramai-ramai di rumah. Jadi masa tu kami buat majlis di satu dewan komuniti. Tahun ni kampung kami masih follow kaedah tahun kedua memandangkan jumlah keluarga yang lebih ramai, 23 famili ok.... Tapi tahun ni kami jugak ambil inisiatif sendiri mengadakan iftar di teratak kami pada hari Jumaat, 26 Jun lepas. Saja menambahkan kemeriahan Ramadhan terakhir kami di UK.

Walaubagaimanapun kami hanya jemput kawan-kawan yang dekat berjiran saja. Maklumlah, tak muat rumah nak jemput semua. Kami jemput 4 famili je. Kami sedia nasi hujan panas+acar+ayam masak merah, kek batik, kurma dan air teh O. Kawan-kawan yang datang masing-masing bantu top up memeriahkan juadah berbuka sebab awal-awal kami proposed konsep potluck pada jemputan. Selain dari hidangan tuan rumah meja hidangan dipenuhkan dengan juadah bubur lambuk, banana cupcakes, mee goreng, kuih bom dan air soya.

Hidangan tuan rumah bersama hidangan dari satu keluarga. Lupa nak snap foto masa meja penuh hidangan.

Suasana iftar di bahagian kaum ibu

Amy with her super cute baby boy n  little princess

Gorgeous baby Hafsa with her mum.  

Seronok sangat dapat buat majlis iftar kat rumah kami hari tu. Lebih seronok bila dua daripada keluarga yang kami jemput turut mengambil inisiatif seperti kami. So, tahun ni merasa lah kami suasana iftar serupa macam suasana masa first year dulu.

2 comments:

mohd ruzaini said...

macam sedap je soya tu.. muhahahaha..

Naflyna said...

Hahaha.....masuk bakul angkat sendiri. Tapi serius sedap sampai berebut