Monday, June 1, 2009

A Visit to Melaka

Exciting! Percutian aku bersama suami tercinta di Melaka memang best dan berbaloi. Dengan pakej bernilai RM208 seorang, kami dapat menginap di A Famosa Resort untuk 3 hari 2 malam, melawat A Famosa Animal World Safari, masuk ke A Famosa Water World, dan A Famosa Cowboy Town. Bila dicongak kembali memang berbaloi sebab kos lawatan di sekitar taman tema A Famosa sahaja tanpa penginapan bagi seorang ialah RM136.

Antara ketiga-tiga taman tema, kami paling enjoy ke Animal World Safari. My first impression, safari ni adalah sama saja dengan zoo yang lain kat Malaysia ni. Rupanya tak. Safari ni memang safari sebab binatang memang dok kat luar dan orang kat dalam kandang. Maksud kandang di sini jip ala bas pelancong yang boleh muat dalam 15-20 orang. Cuma bilangan jenis binatang kat safari ni tak sebanyak yang kita boleh tengok kat zoo Negara/Melaka/Taiping. Tp pada aku, dia offer pengalaman berbeza.

Pastu siap ada pertunjukan gajah ala sarkas yang kita selalu tengok kat tv, tapi yang ni lg best ler sbb real beb! Gajah-gajah ni dilatih oleh orang-orang Thai. Kami tengok gajah main bola dengan siap ada gajah sebagai gol keeper, gajah menari ikut lagu hindustan, gajah main basketball, gajah melukis, aksi gajah senyum nampak gigi dan macam-macam lagi. Bukan tu aje, lepas abis show, boleh bergambar dengan gajah macam-macam pose dan beli lukisan oleh gajah tapi dengan bayaran RM10. Pengunjung boleh juga cuba bagi makan gajah sambil snap photo tapi kena bayar RM4 untuk 5 kerat tebu bagi makan gajah. Yang menariknya, selepas habis bagi makan gajah ni, dia akan silang kaki sambil henjut-henjut kepala sebagai tanda terima kasih. They are so cute!

Then, kami juga berpeluang tengok variety animal show. Ada persembahan melibatkan tikus, memerang, kucing, anjing, orang utan naik basikal dan main golf, beruang dan beberapa lagi jenis binatang lain yang aku dah tak ingat lg dan ada juga yang aku tak tahu binatang apa. Semuanya menghiburkan dan yang menariknya semua persembahan bukan di dalam kandang dan kita boleh terlibat dengan persembahan kalau mau.

Ada lagi....kami pergi pulak ke animal bird show. Yang ni serius impressive! Aku ngan suami memang ketawa sakan dengar 2 burung kakak tua menyanyi lagu hepi birthday. Bukan tu saja, burung kakak tua ni boleh meniru bunyi kucing, bunyi anak anjing, bunyi ayam betina, tanya apa kabar dalam English, bahasa melayu, dan bahasa cina. Burung kakak tua ni jugak boleh memberi jawapan bagi hasil tambah 2 nombor antara 1 hingga 60. Selain tu ada persembahan burung merpati, helang, flamingo, enggang, termasuk jugak ayam dan itik. Ayam itik kan keluarga burung. So, termasuklah dalam show tu.

Selain lawatan dan shows tu, pengunjung berpeluang merasai animal rides macam unta, gajah (gajah yang buat persembahan tadi) dan kuda.

Masa kita mula-mula masuk dan keluar kat safari ni akan ada beberapa pekerja kat situ yang akan offer kita bergambar ngan binatang macam gajah, unta, harimau, orang utan, dan burung kakak tua. Jangan takut...percuma aje tapi kalau nak gambar tu kena beli ngan harga tertentu. Harganya quite expensive tapi kalau rs nak buat kenangan boleh le beli.
Dalam safari ni juga ada monkey island, chicken farm dan macam2 lagi. Selain tu ada beberapa souvenir shop bagi yang nak bawa balik ole-ole untuk diri sendiri, orang tersayang atau kawan-kawan. Selain tu ada persembahan lain yang kami x berkesempatan nak tengok sebab nak rush ke water world plak.

Water world ni serupa je ngan water world yang lain cam The Lost World of Tambun (Ipoh) dan The Carnival (Sungai Petani). Aku tak compare ngan Sunway Lagoon sebab aku tak pernah gi situ. Masa kami gi tu weekdays, jadi tak le ramai orang. Apa lagi...kami turun naik macam-macam jenis water slides sampai esoknya kaki aku rs lenguh yang amat sangat. Lepas dua hari baru hilang rasa lenguh tu beb...

Hari terakhir kat Melaka kami gi ke bandar Melaka. Kalau sesapa yang tak tengok sendiri dan tak menghayati sejarah Melaka, mesti heran atau tertanya-tanya apa yang membuatkan Melaka terpilih sebagai World Heritage City by UNESCO. Bila kami suami isteri melawat Melaka, kami telah sedar kenapa. Salah satu buktinya adalah Kampung Morten yang cukup terserlah sebagai perkampungan Melayu Melaka. Selama ni aku tak pernah tau wujudnya perkampungan ni. Kami tau ni menerusi Melaka river cruise. Sebelum melalui Kampung Morten, kita akan lalu dulu di satu kawasan bangunan-bangunan lama yang pemandangannya ala-ala berada di bangunan-bangunan lama di Itali. Serius cantik...Kami juga mengambil peluang naik beca yang sarat dengan artificial flowers mengelilingi bandar Melaka. Terasa macam berada di zaman P Ramlee :) Kami melalui Jln Hang Jebat (atau lebih dikenali sebagai Jonker Street) yang famous di kalangan peminat barang antik, melawat makam Hang Jebat, melawat makam Hang Kasturi dan singgah ke kota A Famosa.

Oh ye, terlupa saya satu menda. Sebenarnya sebelum kami check in ke hotel, kami melawat Taman Mini Malaysia dan Mini ASEAN. Tapi hasilya menghampakan sebab kami rasa pihak yang berkenaan don't really preserve the place terutamanya bahagian rumah-rumah ASEAN. Sana sini rosak, dan ada yang tak boleh masuk pun. Cuma aku teruja dengan ciri-ciri rumah Sabah dan rumah panjang Sarawak yang sangat unik sbb tiang dibuat daripada batang pokok yang memang nampak macam batang pokok dan berlantai buluh. Malah, tangga rumah panjang Sarawak diperbuat daripada batang pokok yang juga masih nampak macam batang pokok. Ada satu menda yang buat aku tersentuh bila masuk ke salah sebuah rumah melayu kat taman ni - para pinggan style lama. Aku sempat merasa menggunakan jenis para pinggan ni masa kecik-kecik dulu kat kedua-dua rumah grandparents aku. Lepas basuh pinggan, tak payah buat dua kali kerja. Mengering dan menyimpan dua-dua kat para pinggan ni. Oleh sebab dulu aku kecik, bila tak sampai nak amik pinggan, aku akan panjat para pinggan tu. Kalu budak-budak arini panjat para pinggan mak di zaman moden ni, sah-sah kena bebel atau silap-silap haribulan kena pelempang free sebab para pinggan yang mak beli kat kedai perabot Ah Chong dah reban. Para pinggan dulu tak macam para pinggan rumah melayu lama - tahan lasak, boleh dipanjat oleh dua tiga orang pon takpe. Mak dan ayah kita pon boleh panjat. Hu...hu...hu...

Masa naik beca, pakcik yang bawak beca tu jugak merangkap tourist guide, terangkan itu dan ini. Kata dia kat Melaka ni ada 29 buah muzium! Banyak giler...aku pun tak sure sama ada fakta dia tu betol ke tidak. Tapi memang aku sendiri nampak ada macam-macam muzium. Salah satu muzium yang aku x pernah terfikir ada kat dunia ni tapi ada kat Melaka ialah Muzium Kecantikan. Kami sempat gi satu jenis je (Muzium Samudera) sebab kaki aku dah lenguh gara-gara beriya sangat mandi kat water worlld. Muzium Samudera saja ada 3 bangunan berbeza. Ada satu dua fakta je yang aku boleh ingat hasil lawatan ke muzium ni sebab kepala otak aku dok concentrate kat kaki yang lenguh macam kekurangan kalsium.

Hujung bulan ni aku dan suami akan ke Sarawak. Kalau boleh aku nak wat comparison rumah panjang Sarawak yang real dengan rumah panjang Sarawak di Taman Mini Malaysia.

2 comments:

fizz said...

Wah wah saya tengok macam pengantin baru yang g honeymoon je nie..tapi serius mmg nampak best, paling xtahan kat part gambar tue..huhu ingtkn tak real, rupanya pegang harimau betul...

Naflyna said...

Kalau nak peluk rimau2 tu pun boleh cuma kami tak berani. Takut kena ngap. Huhuhu...