Tuesday, June 23, 2009

Pengalaman Pertama Naik Kapal Terbang & Kursus SPSS

Pada 9/6/2009 mencatat sejarah baru dalam hidup aku bila aku buat kali pertama dapat naik kapal terbang. Aku dapat naik flight tu sbb pergi kursus SPSS anjuran UniMEP di Anjung UniMEP, Kuala Lumpur.

Masa kena scan nak masuk departure hall, aku dengan excitednya mendepang tangan. Tiba-tiba akak yang tunggu untuk cek tu bgtau takyah cek sbb scan tak bunyi. Lor...baru aku tau rupanya kalau bunyi baru kena cek. Manalah aku tau. Poyo je muka aku mendepang tangan ala-ala Titanic.

Mungkin bagi orang lain, naik flight bukanlah sesuatu yang best sangat. Tapi aku memang teruja masa mula-mula menjejakkan kaki aku ke atas flight. Ye la....first time kan....Ada la jugak terselit rasa takut, tambahan plak masa tu baru je kuar berita kapal terbang terhempas dalam perjalanan ke Paris dari Rio De Jenerio . Oleh sbb tu, masa pramugara buat demo keselamatan, aku beria menjengah-jengah apa yang didemokan. Kena jengah sebab kerusi tempat duduk kat depan tinggi. Aku sempat kerling penumpang lain, mostly buat x peduli je. Macam pramugara-pramugara tengah buat demo tu x wujud pon. Rasanya depa dah biasa naik flight dan slalu tengok demo tu. Aku rasa pramugara tu pun terperasan yang aku bersungguh nak tengok demo dia. He...he...he...

Aku gi kursus ngan kawan-kawan aku yang jugak kawan-kawan fakulti. Kawan-kawan aku sungguh sporting sbb bagi peluang kat aku dok tepi tingkap pergi dan balik. Jadi dapatlah aku tengok keajaiban alam ciptaan Allah. It was really amazing being on top of the clouds. Malah aku dapat tengok pemandangan bawah macam simbol-simbol dalam buku Geografi. Subhanallah, cantik sangat.

Aku pernah sebut pada husband aku yang aku akan pastikan pengalaman pertama naik flight adalah kerana sesuatu yang significant. Alhamdulillah, itu berlaku sebab banyak ilmu yang aku dapat di kursus tu. Tak sia-sia. Banyak perkara yang selama ni aku tak berapa faham dalam Statistik, terjawab di kursus ni. Tp aku rs mesti ada attenders kursus ni yg bukan kawan-kawan aku tensen ngan aku n kawan aku Fairyiza sbb kami ni banyak betul soalan. Soalan-soalan aku sumenya memang benda-benda yang aku dah set dalam kepala aku sblm datang kursus tu adalah yang aku mesti dapat tahu. Kebetulan aku pernah ajar subjek yang menggunakan knowledge yang digunakan di kursus tu, itu yang jadi aku seronok bertanya sbb aku tau apa yang aku tanya. Perhaps, they got tensen since they didn’t know what to ask. Hehehehe… So, aku dapat pengajaran, sblm pergi kursus-kursus seumpama ni kena bersedia basic knowledge di sebaliknya baru le seronok belajar.

Kalu dah kursus kat tengah-tengah Bandar KL, dekat plak ngan Sogo, apa lagi... Kebetulan plak sale, itu yang buat lagi best tu. Malam kedua di KL kami gi Sogo. Malam kedua kami ke Jalan Masjid India, borong kain dan tudung. Dapat le aku beli sepasang kain baju kurung corak batik + tudung untuk raya puasa nanti.

No comments: