Sunday, December 8, 2013

Orang Gaji Baru

Masa autumn n winter ni aku ada satu rutin yang kena nak buat iaitu turun naik umah menyidai baju untuk dikeringkan di heater dan heater plak ada 4 tempat berbeza, satu kat ruang tamu, satu kat tangga, satu dalam bilik tido dan satu kat bilik study. Lepas dah kering kena turun naik lagi untuk kutip baju dan sidai plak baju yang masih berbaki. Oleh kerana baju tak kering serentak jadi kerja melipat kain berterusan dan aku stress!

Oleh kerana dah penat turun naik sepanjang autumn n winter tahun lepas, tahun ni aku nekad untuk menggunakan khidmat orang gaji baru.

Tadaa....Ini dia orang gaji baru aku. Ooopss, bukan yang angkat tangan tanda bagus tu. Itu model comel aku tu. Mesin tumble dryer tu la orang gaji baru aku. Hehehe......

Before this aku bertahan tak pakai tumble dryer sebab orang Malaysia kat sini rata-rata bila ditanya pasal kos letrik pakai tumble dryer depa kata mahal. Tapi bila dah letih dan stress aku pon survey la kat internet n aku dapati taklah mahal sangat kalau setakat pakai 3-4 kali seminggu. Aku rasa yang depa dok kata mahal tu sebab mesin tu energy rating nyer C atau D dan pakai hari-hari. Dan aku pon decide untuk beli mesin ni yang energy ratingnya A+ dari Appliance Online. Oh ye, dekat UK ni bila kita nak beli barang letrik yang besar macam peti ais, mesin basuh dan sebagainya kita boleh dapat info energy rating barang tu. So, kita boleh anggarkan sejauh mana electric consumption untuk barang tu. Skang ni dah lebih sebulan kami pakai mesin ni, alhamdulillah, kos letriknya kami mampu nak tanggung dan taklah semahal yang digembar-gemburkan oleh ramai orang.

Dengan mesin ni aku hanya perlu tunggu 2-3 jam n lepas tu dah boleh trus lipat baju, masuk dalam almari. Masa kat Malaysia lagi sbenarnya aku berangan nak beli tumble dryer sebab kat Kuantan kalau masa musim hujan dan jerebu (sampai hutan terbakar dan tak boleh nak sidai baju kat luar rumah) aku rasa tumble dryer sangat diperlukan. So, orang gaji aku ni akan aku bawa balik nanti dan harapnya boleh bertahan lama, inshaa Alllah. Kata engineer mesin basuh ni yang datang ke rumah kami untuk buat sedikit maintanance, dia pakai brand yang sama dan mesin dia dah pon 12 tahun. Mesin ini juga pelaburan untuk PhD. Mengurangkan keletihan dan keserabutan kepala :)

2 comments:

fizz said...

Model tu comel sngt, siap buat tanda bagus lagi.

MMg sesuai guna waktu musim hujan ni kalau kat Malaysia. :)

Naflyna said...

Hehehe...model tu hanya berkhidmat utk kak lyn. Itulah pengubat duka lara balik dari universiti :)