Wednesday, December 4, 2013

Oh Rumah Kami

Unfortunately hari ni masa dah sampai kat Attercliffe Tram Stop nak gi universiti aku baru perasan aku tertinggal tram pass. So, terpaksa la balik umah, naik kreta plak dari situ. Hari-hari kami parking kat area Attercliffe n naik tram kat situ. Jarak dr tram stop tu ke umah kami dlm 1.5 km, takkan nak jalan plak kan. Aku suh hasben gi universiti dulu sbb dia ada meeting ngan supervisor arini. 

Elok aku sampai kat universiti, bertembung ngan hasben yang baru balik dari meeting. And then dia kata kawasan taman perumahan kami di Kuantan dah mula dinaiki air. Ya Allah, berdebar-debar aku. Mana taknya, kami di UK, barang-barang kami tinggalkan penuh satu bilik. Takdelah barang berharga sangat pon. Tapi tetap berharga di hati kami. Tp yang pentingnya rumah tu perlu sentiasa berkeadaan baik sebab itulah salah satu daripada dua harta kami yang paling berharga kami tinggalkan sebelum fly ke UK.

Kawasan umah kami kabarnya telah terputus hubungan sebab jalan yang menghubungkannya banjir dari kedua-dua arah. Sahabat aku yg menyewa umah kami bagitau dia takde kat umah (gi conference) n tak dapat nak balik. Bukan kawasan perumahan kami saja, merata-rata kawasan Kuantan dah terputus hubungan. Ini mungkin banjir terburuk di Kuantan dalam masa 10 tahun. Bukan Kuantan je yang banjir sbenarnya, satu Pahang Banjir. Innalillahiwainnailaihirojiun.
 
Gambar ni diupload di FB oleh seorang sahabat kira-kira 10 jam yg lepas. Rumah kami dekat tiang elektrik nombor dua dari kiri. Pernah beberapa kali dah air naik macam ni tapi Alhamdulillah air tak masuk umah. Smoga kali ni dan bila-bila pon macam sebelum ni jugak.

Gambar ni pon dr FB sahabat yang sama. Yg nampak macam kawasan luas tu tasik sebenarnya. Yang nampak bumbung rumah kat sebalik pokok-pokok tu adalah bumbung rumah kami dan jiran kami. Rumah kami mengadap tasik yang dah tak rupa tasik ni.

Gambar ni aku ambil dari FB Kuantan. Ini jalan nak menghala ke Pekan dan juga ke kawasan perumahan kami, berhampiran dengan KIPSAS. Gambar ni di ambil dari atas fly over. Kelihatan kenderaan stranded.

Alhamdulillah sekejap td jiran kami melegakan kerisauan aku dengan komen dia di FB kira-kira sejam yang lalu.

Ini lorong umah jiran belakang umah kami. Komen dia yang terakhir tu agak melegakan kami.

Tp aku masih tetap risau sebab cuaca di Kuantan masih diramalkan hujan untuk seminggu lagi. 


Ya Allah, kami hanya mampu berdoa dari jauh. 

No comments: