Monday, October 31, 2011

Preparation for 2nd Baby

Tak pernah aku ada post specifically about 2nd pregnancy. Mungkin sebab tak banyak preparation yang aku kena buat for this time. Most of the things dah ada dari preparation menyambut kelahiran Ismael last year. Aku jugak sibuk dengan macam-macam kerja. This month baru aku concentrate buat preparation yang perlu such as survey hospital/birth center nak bersalin nanti, sediakan tempat tido baby, beli makan-makan utk guest yang akan datang visit nanti, beli stok barang dapur/umah, dan kemas bag going to hospital. Ada jugak preparation lain yang aku dah buat lebih awal: beli few pairs of new cloth for our new baby, diapers, herba mandian lepas bersalin utk aku n other related items.

Alhamdulillah, kali ni tak perlu keluarkan banyak belanja. The biggest thing to do was preparing tempat tido baby. Kebetulan last week aku n husband gi KL. Jadi kami amik kesempatan ke IKEA utk beli baby cot (Sniglar - RM165), mattres for cot (Vyssa Slappna - RM25), n bumper pad (Torva - RM49). Fitted sheet for cot (Len - RM39/2 pieces) dah beli awal lagi during visit to IKEA last september. Hehehe...aku memang peminat barangan IKEA. Jangan le korang heran. Pillow, bolster n blanket aku tak beli yang baru. Guna semula yang Ismael punya.

Baby cot utk adik Ismael

Selain tu husband pon ada buat persiapan. Dia praktis memasak. Nak tolong masak utk aku nanti katanya. Huhuhu....

Husband tengah siang sotong. Tapi jgn lupa ye Abang...ibu berpantang takleh makan sotong.


Ismael pon tolong jugak. Tolong tengok papa ke dapur. Hehehe....


Persiapan yang cuma tinggal adalah:
  • cari resepi-resepi ibu berpantang sbb aku akan berpantang sendiri kali ni.
  • keluarkan duit utk belanja keperluan lain.
  • beli Gamogen/pati ikan haruan (supaya luka cepat sembuh)

About 11 days to go. Please pray for me that everything will be fine. Sbenarnya rs lebih berdebar nak go through sakit bersalin utk kali kedua :)

No comments: