Saturday, December 4, 2010

My Red Frangipani

Cantikkan bunga kemboja (frangipani) merah dalam post kali ni? Aku tanam kat laman depan umah. Ada 2 pokok, tanam dalam pasu. Setelah lebih dua tahun menanti akhirnya salah satu pokok mengeluarkan bunga. Selama ni aku tak tau pon bunganya akan kaler apa. Aku pon lupa nak tanya kat orang nurseri masa beli dulu. Alhamdulillah, harapan aku supaya bunganya kaler merah termakbul. Dan baru pagi tadi aku tau rupanya bau red frangipani nak seakan-akan bau bunga ros. Oh, sungguh harum...


Aku nyaris-nyaris nak buang pokok ni dulu. Lepas dua bulan tanam, tetiba dua-dua pokok mcm nak mati. Daun mcm kena penyakit, habis luruh sume daun sampai takde daun langsung dan nampak cam nak arwah dah. Rupanya bukan mcm nak mati. Memang nature dia gitu. Kebetulan ms pokok2 tu aku nampak cam nak mati tu mak aku datang umah. Mak aku bgtau tak lama nanti pokok tu akan keluar bunga. Aku tanya mak aku camne dia tahu. Dia kata dia tengok pokok yang sama ada di tanam di umah jiran nature dia gitu. Pastu mak aku suruh aku tengok pokok tu dekat2. Dia kata nak pastikan memang x mati, batang pokok tu masih ada kaler kehijauan. Memang betul, ada ciri kehijauan tu. So, nasib baik aku blom campakkan pokok-pokok frangipani tu. Kalu tak silap aku, pokok frangipani yang berbunga tu lepas 2 kali daun dia gugur baru berbunga. Aku jangkakan aku akan menikmati kecantikan agak lama sbb ada banyak kudup bunga. Harap-harap x lama lagi pokok yang satu lagi plak akan berbunga. Jeng...jeng...jeng...kaler apa plak. Sama kot - red frangipani.

No comments: