Tuesday, October 4, 2016

Aktiviti Cuti 3 Hari

Cuti 3 hari baru-baru ni kami tak berjalan ke mana-mana memandangkan kami laki bini tak sedar sebelum tu akan ada cuti panjang. Kami hanya sedar beberapa hari sebelum. Kalau tak boleh merancang awal makan angin. Tapi tak sesuai jugak sebenarnya nak berjalan jauh memandangkan aku baru je lepas pantang. 

Jadi untuk menghiburkan Ismael dan Ielyas, kami buatlah aktiviti yang termampu, yang simple-simple aje. Oleh kerana depa tak sebut pon secara specific nak ke mana-mana jadi aku andaikan depa tak la rasa bosan selama cuti 3 hari tempoh hari.


SABTU

Pagi sampai petang - kami gi Window Shopping di SSF (ingat nak beli gubahan bunga siap tapi last2 tak beli sebab takde satu pon berkenan di hati), Megamall dan East Coast Mall. Di Megamall kami bagi peluang pada Ismael dan Ielyas pilih buku mewarna di kedai buku Popular. Balik dari window shopping trus depa sibuk mewarna buku masing-masing.

Malam - Kami tengok movie Harry Potter. Tapi sebab masing-masing penat window shopping di siang hari, last-last Harry Potter tengok kami. Huhuhu.....


AHAD

Pagi - Kami ke Pasar tani sebab ada kawan dari Melaka yang sama-sama belajar kat Sheffield dulu nak datang rumah. Jadi aku nak masak skit. First time Ismael n Ielyas ke pasar tani. 

Ismael n Ielyas nampak enjoy ke pasar tani

Ismael paling suka tengok ikan. Dia syok sangat dapat sentuh ikan patin yang tengah menggelepar tu.

Kalau boleh sume jenis ikan Ismael nak pegang

Abang Ismael tolong bagi adik Iedris minum susu

Ielyas tanya papa dengan nada tak bersalah, "Papa ada one hundred tak?" Dia nak suh beli arnab tu. Dia ingat seratus tu macam tak banyak macam beli choki choki kot. Huhuhu.....

Petang - Kami dan kawan yag datang ke rumah kami tu gi plak rumah kawan kami di Sungai Soi yang jugak dulu sama-sama belajar di Sheffield. Sambil jumpa kawan seperjuangan, kami tengok baby baru dia sekali. Kawan kami tu ada dua anak laki: Iman n Luqman. Ismael n Ielyas sronok sangat bermain dengan depa.

Tu dia aksi anak-anak menampakkan betapa sronoknya depa dapat main bersama


ISNIN

Petang - We baked a cake! Lepas baking si dua beradik main toys dia. Tapi yang paling aku terhibur tengok depa main dressing up. Pastu papa dia bawak depa sekali dengan baby Iedris ke playground tak jauh dari rumah kami.

Berebut nak kacau bancuhan kek

Tak sampai lima minit bancuhan kek masuk oven depa dah tanya kek dah masak ke blom. Huhuhu....Untuk pengetahuan aktiviti masak kek ni jugak bertujuan merasmikan my brand new built in oven.  

Vanilla cake dah siap masak

Main dressing up. Selalu jugak depa main dressing up. Depa ada beberapa helai baju untuk main dressing up dan semuanya kami beli di carboot sale masa di UK. 

Malam - Belajar membaca bahasa melayu. Kejap je...tak boleh lama-lama sebab takut depa jemu. Alhamdulillah nampak ada kemajuan. 


Menghiburkan anak-anak tak semestinya mesti pergi jauh dan perlukan kos yang banyak kan? Anak-anak masih boleh happy beraktiviti walau duduk di rumah. 

No comments: