Wednesday, June 27, 2012

Trifle

Post kali ni buat julung-julung kalinya aku nak share satu resepi. Nama masakannya adalah seperti tajuk post ni, trifle. Resepinya aku tiru dari satu blog yang aku follow. Aku sbenarnya nak mengisi dan memulangkan tupperware pengasuh anak yang telah bermurah hati berkongsi juadah lontong dia last few weeks. Di samping tu as a part of cooking traning masa merantau ke negara orang nanti. Aku ni tak pandai memasak sangat. Tu yang nak kena berlatih tu. Hehehe....

Berikut adalah bahan-bahan yang diperlukan dan cara membuatnya:


BAHAN-BAHAN:


1st layer:
Kek (aku guna Apollo layer cake perasa strawberry)

2nd layer:
3 sudu besar tepung custard
2 sudu besar gula (boleh kurangkan kalau rasa tak nak manis sebab layer kek tu dah manis)
500 ml susu segar

3rd layer:
1 tin fruit cocktail
1 kotak/paket serbuk jelly (aku guna brand nona, strawberry flavor sbb nak match ngan kek)
Air mengikut sukatan yang dicadangkan pada kotak/paket serbuk jelly


CARA MEMBUATNYA:


1st step:
Susun kek sebagai base dalam bekas yang sesuai

2nd step:
Campurkan tepung custard dengan air biasa. Panaskan susu segar dengan gula hingga sebati. Lepas tu campurkan campuran tepung kastard dengan air tadi ke dalam campuran susu segar degan gula perlahan-lahan. Kacau lagi hingga sebati.

3rd step:
Tuangkan campuran 2nd step ke atas cake base (1st base) dan biarkan sejuk.

4th step:
Susun fruit cocktail tanpa sirapnya di atas campuran 2nd layer.

5th step:
Masak jelly mengikut arahan pada kotak/paket. Tuang atas 2nd layer. Lepas tu biarkan sejuk sekejap sebelum dimasukkan dalam peti sejuk.

Ini hasil akhirnya (pandangan atas). Nampak menarik kan?

Kalau korang nak serve utk tetamu sebaiknya buat dalam bekas-bekas kecil sebab susah sikit nak potong dan kekalkan potongan setiap slice - nampak comot - serius... Ada blog-blog lain yang aku baca, masa nak serve tu boleh letak topping yogurt. Bolehlah korang cuba. Hasben n anak aku Ismael like this :)

2 comments:

Kisah Qaseh said...

hmmmm...sedapnyer...!!!!!... terliurrr....

Naflyna said...

hehehe....kena la buat