Wednesday, January 4, 2012

Reaksi Ismael Dapat Adik

Sejak Ielyas dilahirkan Ismael dah pandai menunjukkan rasa jealous pada adik. Kalau aku susukan Ielyas guna bantal Ismael, dia akan tarik bantal tu dari kepala Ielyas. Kalau papa dia sibuk melayan Ielyas, Ismael akan menangis sambil memanggil-manggil papa dia mahukan perhatian. Nampaknya Ismael pandai jealous ngan Ielyas.

Ismael nampaknya dah sedar ada orang baru dalam rumah. Sampai saja rumah dari rumah pengasuh kalau dia tak nampak aku pegang Ielyas dia akan cari adiknya di baby cot Ielyas. Ismael perlu diperhatikan selalu takut-takut dia buat sesuatu kat Ielyas. Ada sekali aku bz kat dapur, Ismael amik bolster dan letak atas badan adik. Mujur dia tak letak di muka adik. Ielyas tak boleh diletak di tempat yang boleh Ismael capai. Dia akan ada tendency untuk terkam Ielyas! Pernah dia dapat terkam Ielyas.
Merah kepala Ielyas kena kesan tekanan jari Ismael. Kesian Ielyas…Tapi Ismael tak salah. Dia kecik lagi. Dia tak tahu apa yang dia buat tu tak boleh buat. Biasanya Ismael akan ketawa seronok bila dapat kacau adik dia. Mungkin dia ingat dia boleh main macam tu.

Tengok tu tangan dia nak usik adik. Ielyas plak muka risau. Huhuhu...

Kalau Ismael tengah main papa n mama kena bagi perhatian. Kena respon sama ada senyum, ketawa, tepuk tangan atau kata sesuatu pada dia. Kalau tak, biasanya dia akan akan tunjuk ragam terutamanya kalau kami sibuk layan Ielyas.


Lately Ismael selalu kena marah sebab dia suka meragam dan kacau Ielyas. Most probably dia cuba nak perhatian kami. Bila aku tengok Ismael masa dia tengah tido aku rasa sayu mengenangkan Ismael selalu kena marah ngan kami. Aku tak berniat nak marah dia. Aku cuma nak ajar dia supaya lama-lama dia faham apa yang dia buat tu tak boleh dibuat.


Walaubagaimanapun skarang ni aku sedaya upaya ambik pendekatan cakap elok-elok dengan dia kalau dia meragam atau kacau Ielyas. Setiap kali Ismael balik dari rumah pengasuh aku akan sedaya upaya pay attention untuk dia at least for the first few minutes. Aku akan cakap-cakap dengan dia, cium dia, atau peluk dia.


We really hope he will be fine with Ielyas after few months. InsyaAllah.

No comments: